آریاآریا، تا این لحظه: 13 سال و 5 ماه و 25 روز سن داره

نوشته های من برای زندگی

اخلاق

1393/1/26 10:58
نویسنده : بیقرار
591 بازدید
اشتراک گذاری

به نام خدا

نمیدونم هنوز ، که این چشم و دل سیری چقدرش در بچه ها اکتسابیه و چقدرش می تونه ژنتیکی باشه!

قبلاً هم در جاهای دیگه و یا توی وبلاگ دوستان در این باره صحبت شده و به نظر من اهمیت توجه به این مسئله خیلی خیلی خیلی زیاده و خیلی از ابعاد مهم زندگی آدم رو تحت تأثیر خودش قرار میده امیدوارم همه پدر و مادر ها روی این مسئله حساس باشن ( منجمله خودم) چون عواقبش مستقیم گریبان فرزندمون رو میگیره 

همه ما بالاخره تو زندگیمون همه مدل بچه رو دیدیم واسه همین نمیشه قطعی گفت که هر بچه ای داراتر باشه و پدر و مادرش بیشتر براش ریخت و پاش کرده باشن ، قطعاً بچه حریصی رو پرورش میدن چون من مواردی رو هم دیدم  که در عین دریافت توجهات خوب همچین بچه ای نشدن! و در مقابل از بزرگ تا کوچیک آدمهایی رو هم همگی دیدیم که  زندگی معمولی ای داشتن اما حریصن !

یعنی اینکه یه بچه ای دارا و یا معمولی باشه ، از نظر منِ حقیر نمی تونه علت حریص شدن و یا حریص نشدن باشه

علت اصلی دریافت توجهات زیاد و یا کم و معمولی نیست ، کما اینکه بسیار هم تاثیر گذار هستن و من منکر تاثیراتشون  و آسیب هاشون نمیشم اما این وسط یه گزینه اخلاق و آگاهی دادن وجود داره که اونه که همه چیز رو مشخص می کنه

خانواده ای رو در نظر بگیریم که در حد نهایت توانشون بیشتر امکانات ضروری و غیر ضروری برای فرزندشون تهیه می کنن اما خود ِ این پدر و مادر روال و سبک زندگیشون بر مبنای حرص زدن برای بیشتر داشتن در زندگی نیست ، بر مبنای اینکه اون فامیل فلان وسیله رو داره من ندارم یا من باید بهترش رو داشته باشم نیست ، درسته که روشی که روی فرزندشون پیاده می کنن نمی تونه خیلی صحیح باشه اما بازهم به نظر من اگر خودشون آدمهای حریصی نباشن و در عین دادن توجهات به بچه اون بچه رو با گروه های دیگه جامعه هم آشنا بکنن و مرتب در طول رشدش نشونش بدن که در اجتماع بچه هایی هم هستند که فاقد یه سری دارائی ها هستن می تونه کمک کنه

پدر و مادر این رو برای بچه حل کنن که همیشه در زندگی چیزهایی هست که دیگران دارن و ما نداریم و چیزهایی هم که ما داریم و ممکنه خیلی ها نداشته باشن

برای بچه حل بشه که همیشه نباید هرچه دیگران دارن رو الزاماً ما هم داشته باشیم و قدرشناس بار بیان ، یک پدر و مادر پولدار هم می تونن قدر شناسی رو شکر گذار بودن رو و دیده بی حسرت داشتن رو به بچه ها منتقل کنن

و در مقابل اینها ، خانواده های کم بضاعت چه به لحاظ فرهنگی و چه به لحاظ مادی با اخلاق اشتباه براحتی می تونن فرزندان حریصی رو پرورش بدن و بالعکس می تونن با اخلاق و عمل صحیح برای بچه حل کنن که برای همه آدمها این قانون بلا استثناء وجود داره که چیزهایی رو دیگران دارن که اون نداره و ممکنه هیچ وقت هم نخواهد داشت

جا بیوفته که تنها خداست که همه چیز داره و همه چیز متعلق به خداست

من ناراحت میشم وقتی بچه ای رو می بینم که در خانه ی خیلی مرفه تری نسبت به آریای من بزرگ شده اما حتی نمی تونه تحمل کنه که آریا یک دفترچه آهن ربایی تا شوی سال بوق رو داشته باشه و اون نداشته باشه و حاضره همه جوره التماس کنه و خودش رو کوچیک کنه که آریا اون رو بهش ببخشه ، یا حتی وقتی چهار عدد شکلات به طور مساوی بینشون تقسیم شده و آریا یکی از شکلات های خودش رو نخورده ، اصلا نتونه چشم بپوشه از اون یکی شکلات باقی مانده از سهم آریا و حاضره دست به هر حیله و کلک و التماسی بزنه که اون شکلات رو صاحب بشه!

چرا بچه توی سن 7 سالگی نباید طوری براش این مسئله جا افتاده باشه که همیشه نمیتونه هرچی رو دوست داره داشته باشه !

امیرالمؤمنین (ع) چه حرف قشنگی زده که میگه : بهترین میراثِ  پدر برای فرزند ادبه !

ادب یعنی اخلاق های خوب داشتن، و این میراث قطعاً فراهم نمیشه جز با عمل خودِ پدر و مادر به اونها

واقعاً من باید خیلی خیلی خیلی بیشتر نگران اخلاقهای نادرستی باشم که خواسته و یا ناخواسته به بچه ام منتقل می کنم تا نگرانی بابت اینکه چه حیف ! تو شهر ما مهد کودک خوب نیست ، شهر بازی خوب نیست، مشاور خوب نیست ، مدرسه خوب نیست ، امکانات خوب نیست ! ( دقیقاً منظورم خودمه ، جسارت به دیگران نشه)

 


 

یه موضوع دیگه ای که ما همه تو دوران تحصیلمون خصوصاً دبستان ممکنه باهاش برخورد کرده باشیم ، مسئله شغل و میزان تحصیلات پدر و مادر و خصوصاً پدره

بچه دبستانی ها خیلی به اینکه فلانی باباش چه کاره است ، سوادش چقدره ، پولداره یا فقیره توجه میکنن ، باور کنید خیلی !

و خدا می دونه که دقت نکردن پدر و مادرها بابت ندادن یه سری آگاهی ها و تذکرها به بچه چقـــدر میتونه برای بچه هایی که پدرهاشون شغل مناسبی ندارن و یا وضع مالی خوبی ندارن و یا سواد خاصی ندارن مخرب و آینده خراب کن باشه

یعنی چطوری ؟

یعنی اینکه بچه همیشه تو زندگیش دیده که مامان باباش جلو اون آقا مهندس ها یا دکترا یا کارمندا یا اون فامیل یا دوست مایه دار خیلی با ادب تر رفتار می کنن ، بیشتر احترام می ذارن و بالعکس برای اون دوست و فامیل و همسایه با فرهنگ پائین تر ، بی سواد تر ، ندارتر کمتر اهمیت و احترام و ادب و ارزش قائل میشن

اون یکی رو می بینن تا کمر خم میشن و سلام می دن و کلی خوش و بش ، این یکی رو می بینن همچی با اکراه سلام می کنن و میخوان زودتر خلاص شن

خوب این میشه الگوی بچه ، پس فردا که رفت مدرسه میخنده به اون دانش آموزی که باباش بالفرض شغلش تخلیه چاه فاضلابه !

باور کنید همین امروز صبح یه پدری با چشم گریون و یه بغض سنگین تو گلوش ، زنگ زده بود به رادیو، میگفت دخترم ازم خواهش کرده بابا میشه شغلت رو عوض کنی ؟ با کلی اصرار تونستم ازش بخوام که بگه برای چی ؟  دخترم گفت: واسه اینکه تو مدرسه همکلاسی هام بابت این مسئله مسخره ام میکنن ، اذیتم می کنن ! --  آخرش هم پدره نتونست ادامه بده و صحبتش رو قطع کرد

خدایی دیگه اون دختر تا بخواد مدرسه و تحصیلاتش تموم بشه اعتماد به نفس براش می مونه ؟ آخه دختر بچه دبستانی چقدر میتونه مفاهیم عالی دین رو بفهمه و بپذیره که قانون دنیا بر مبنای اذیت شدنه

بر مبنای (لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ فی‏ کَبَدٍ) هست  ( براستی که انسان را در رنج آفریدیم )

خوب با این مسخره شدنها قلبش میشکنه و کی میخواد تاوان این قلب شکسته رو بده ؟

همسرم می گفت: پدرش همیشه از وقتی خیلی کوچیک بودن همیشه هم با گفتار و هم با عمل نشون میده که میزان اهمیت و ارزش آدمها به شغل و تحصیلات و جاه و مقامشون نیست و میگفت پدرم اتفاقا برای اشخاص رده پائین اجتماع همیشه احترام ویژه ای قائل بود برای اونها احترامی بیشتر از احترام به یک فرماندار یا شهردار و غیره و ذالک قائل بود و ما یاد گرفتیم که به همه به هر میزانی که هستن بر مبنای اینکه انسان هستن و بنده خدا هستن احترام بذاریم با همه ایرادها و کاستی هایی که هر فرد و یا خانواده ای می تونه داشته باشه

در بعضی از کشورهای پیشرفته آشنا کردن بچه ها با همه مشاغل و احترام به همه اونها جزوی از آموزشهای رسمی شون هست ، برای ما در ایران حتماً لازم نیست این بار رو آموزش و پرورش برعهده بگیره ، خانواده ها واقعاً باید تلاش کنن و ضمن اینکه خودشون در ابتدا عامل باشن و با رفتارشون اینها رو به بچه منتقل کنن ، به بچه هم آگاهی بدن که : عزیزم رفتی مدرسه اگر فهمیدی فلان دوستت باباش فلان شغل رو داره مبادا مسخره اش کنی ها ! خدا مسخره کننده ها رو دوست نداره

چون هیچ کدوم ما کامل نیستیم ، چون مبنای خوب بودن آدمها به شغلشون نیست به با ایمان بودن و اخلاق خوب داشتن شونه و .... طوری که قابل درک برای بچه باشه

امیدوارم به ارث گذاشتن اخلاق های حسنه مهترین و واجب ترین دغدغه همه پدر و مادر ها و خصوصا خودم باشه چون قطعاً اگر غیر از این عمل بشه اونها در فردای محشر حسابی از ماها شاکی میشن

 

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (10)

مامان محمدمهدی
6 اسفند 92 8:24
مریم بانو جان تذکرات خوبی بود ممنونم خواهر از این پستهات که نکاتی رو که میدنیم و شاید فراموش کردیم و یا برامون پررنگ نبوده رو اینطور یادآوری میکنی.خدا خیر دنیا و آخرت بهت بده. البته من این اعتقاد رو دارم که تو این دوره زمونه نقش جامعه هم در تربیت بچه هامون کم نیست و شاید آثار تربیت پدر و مادر رو از بین نبره اما روش تاثیر گذاره و متاسفانه تو این دوره زمونه تاثیران مثبت نیستن
بیقرار
پاسخ
خواهش می کنم خواهر شما خودتون استادین ما شاگرد شمائیم بله جامعه تاثیر داره اما حداقل توی این دو تا موضوع مطرح شده ، نقش خانواده خیلی اساسیه موفق باشی گلم
مرجان
6 اسفند 92 9:53
خیلی مطلب عالی رو پروروندی مریم جان دغدغه منم این روزا همینه این که پسرم رو قانع به داشته هاش بار بیارم حالا داشته ها هر چی که هست اونقدراز قشر محروم و کم درامد حامعه میگم که جدیدا فکر کنم دارم زیاده روی میکنم. یه قانونی هم گذاشتم که نمیدونم درسته یا غلط بعد از خرید یک اسباب بازی یا لباس جدید..... یه اسباب بازی یا لباس از اونایی کا داشته باید خیلی مرتب و تمیز به بچه های کم درامد داده بشه. البته خیلی دلم میخواد برای اونها هم همون نوش رو بخرم ولی همیشه ممکن نیست. در معرفی مشاغل چنان عمل کردم که پسرم دوست داره در اینده چوپان بشه!!!!
بیقرار
پاسخ
سلام خواهش می کنم آفرین به شما - امیدوارم این دغدغه ی غالب پدر و مادرهای جامعه ما باشه خدا بهتون توفیق بده
مامان روشا
6 اسفند 92 10:36
اینکه می گن بچه ها طوری نمی شن که ما می خوایم بلکه طوری میشن که مارا می بینن واقعا درسته به نظر من اول باید خودمونو اصلاح کنیم بچه ها هم رفتار ما رو ببینن درست تربیت میشن البته درباره اینکه بچه ها چیزی رو می بینن و می خوان یه جورایی ذات بچه هاس و با افزایش سن خیلی حل میشه و اون موقع اگه حل نشد مشکل جدی میشه اما تو سن و سال بچه های ما فکر نمی کنم این طور باشه ممنون از مطلب آموزنده ات دوستم راستی من شاگرد سخت کوشی هستم پله اول تموم شد و منتظر پله های بعد هستم
بیقرار
پاسخ
خواهش می کنم خواهرم ممنونم از نظرت میام پیشت گلم
فهیمه
9 اسفند 92 16:33
ممنون مریم ...خیلی عالی بود یاد دوران راهنماییم افتادم ..مدرسم بالاشهر بود ....پدر یکی از همکلاسیام که کنار من میشست سرایدار مدرسه بود ...وقتی ناظم میومدو شغل پدرارو میپرسید وقتی بلند میشد شغل پدرشو میگفت سرخ میشد ...تک و توکی از بچه پولدارا چپ چپ بهش نیگا میکردن طفلی چند ماه بیشتر نموند تو مدرسمون ... دلم خیلی واسش میسوخت انشاالله بتونیم تربیت صحیحی واسه کوچولوهامون داشته باشیم
بیقرار
پاسخ
بله منم با این موارد تو دوران تحصیلم برخورد داشتم و خیلی ناراحت میشدم کاش یه خورده پدر مادرها به جای اینکه همش به فکر خورد و خوراک و تیپ و لباس بچه باشن یه خورده اخلاق رو به بچه ها یاد بدن و برای نظام آموزشیمون هم بینهایت متأسفم که تعداد کمی از مدرسین و دست اندرکاران مدارس با روانشناسی کودک آشنایی دارن که اگر داشتند نمی اومد تو کلاس و بخوان که شاگرد بلند شه و شغل پدرش رو اعلام کنه ؟
عقیق
13 اسفند 92 0:57
سلام مریم جون ممنون به خاطر مطالب مفیدت
بیقرار
پاسخ
خواهش می کنم عزیزم
طفل معصوم
17 اسفند 92 19:13
چقدر مثال توی ذهنم اومد برای این پستت! حالا که بحثش باز شد بپرسم یعنی تا قبل 7 سالگی لازم نیست درمورد این مورد کار بشه؟ یعنی چه کنیم با بچه زیر 7سالی که هی توقعات جورواجور داره؟
بیقرار
پاسخ
سلام خیلی خوش اومدین چرا اتفاقا دقیقاً منظورم اینه که تا قبل از هفت سالگی و رفتن به مدرسه از خیلی مسائل مربوط به اخلاق آگاهی پیدا کرده باشن و یا اینکه با رفتار صحیح پدر و مادر الگوی مناسب رو دریافت کرده و بعد هم پدر و مادر نظارت بر اخلاق فرزندشون داشته باشن دقیقا منظورم این بود که تو سن 7 سالگی باید فرزند خیلی از این آگاهی ها رو از قبل کسب کرده باشه در مورد سوال دومتون : چه کنیم با بچه های زیر 7 سالی که توقعات جورواجور دارن؟ به نظرم باید همه جنبه های قضیه رو سنجید و خیلی با دقت برای این مسئله عمل کرد یعنی هم جنبه فرمانروا بودنش در 7 سال اول که پیامبر گفته اگر چیزی خواست و برای پدر و مادر مقدور بود ، بگیرد، رعایت بشه ، هم خواسته هاش مدیریت بشه طوریکه براش جابیوفته هر لحظه ای و هر زمانی که خواسته ای داشت امکان فراهم شدنش نیست و باید به خاطرش یک دوره ای رو ( از کوتاه تا نسبتا بلند بسته به سن فرزند) صبوری کنه تا به اون خواسته برسه یا اینکه گاهی هم که طبیعتاً خواسته اش امکان برآورده شدن نیست با مهربانی و کلام گرم و مناسب براش اندازه سنش شرح داده بشه و توسط داستان و غیره براش جابیوفته که گاهی به خواسته هاش نمی رسه و ممکنه گاهی اون چیزی رو که میخواد نتونه بدست بیاره دیگه اینکه بچه های زیر 7 سال رو میشه به راحتی ذهنشون رو از چیزی که میخوان و شما قصد خرید ندارید به چیزهای دیگه و جذاب تر معطوف کرد گاهی مواقع هم پدر و مادر در عین داشتن عطوفت باید مقتدر وایسن و بگن : نه ! به نظرم برای بچه های زیر 7 سال پدر و مادر باید برای این مسئله یک حالت خوف و رجاء یا جاذبه و دافعه داشته باشن
مسافر
19 اسفند 92 1:13
سلام بانو جان موافقم با اینها که نوشتی و با ادب که بهترین ارثه و این حرفها ولی یه چیزی رو بهش باور دارم و اون اینه که رفتارها بچه ها رو در لحظه نقد نکینم و به صورت یه سِیر بهشون نشگاه کنیم یعنی چی ؟ یعنی مثلا یکی ممکنه بچه من رو وقتی که خوابش میاد و بهانه گیر شده ببینه که مثلا به داشتن فلان چیز گیر میده بعد بگه عجب بچه فلانی چه پدر و مادر فلانی داشته ... در حالی که این رفتار غالب دختر من نیست و من هم اون چیزی که اون فرض کرد نیستم دختر من اون لحظه حال خوبی نداشته اصلا ممکنه اقتضا سنش باشه و جا داره برای تغییر .... این اخلاقها برای آدم بزرگهایی زشته که مثلا الان در حکم مامان بنده هستن و هنوز چشم و هم چشمی می کنن و راه طلب هستن همه جوره در پناه خدا
بیقرار
پاسخ
سلام و خوش اومدین ممنونم ، بله بنده نسبت به این مسئله ای که گفتین آگاهم و سعی و سبکم هم این هست که درباره بچه ای که فقط چند ساعتی اون رو دیدم نظری ندم این بچه ای که عرض کردم تقریبا جلو چشم خودمون بزرگ شده و به طور کامل نسبت به همه چیزش اشراف دارم اینکه جا داره برای تغییر، برای همه آدمها در هر سنی صدق می کنه و در این اصلا شکی و بحثی و حرفی نیست ، صحبت من دادن یه سری آگاهی ها و آموزش ها به فرزند بود که طبیعتاً نباید به وقتی بزرگ شد و خودش یاد میگیره واگذار بشه سربلند باشید
وفا
22 اسفند 92 21:52
سلام سلام من برگشتم خوبید خوشید سلامتید ؟؟؟ به نظرم هم اکتسابیه و هم ارثی بشدت .. و اگر ازون بچه هایی که گفتی به رفتار پدر یا مادرشون توجه کنی شاید نوع بزرگانه این حرص و خودخواهی و سیری ناپذیری رو توی رفتار اونها بتونی پیدا کنی .. دیدم که می گم ها
بیقرار
پاسخ
به به سلام خوبی؟ رسیدن به خیر ؟ خوش اومدی چه عجب پس بالاخره از بینتی در اومدی مبارک باشه بله همینطوره که فرمودین
شهره مامان مینو
24 اسفند 92 20:04
اول ممنون از ادرس مجدد عزیزم. دوم... مطالبت فوق العاده خوب هستن. و منم خیلی به این موضوع فکر میکنم و اینکه واقعا چقدر سخته که ادم بتونه این موتد رو به بچه اموزش بدهاگه خودش نیاموخته باشه پس اول از همه باید بریم سروقت خودمون. و م فعلا درگیر این موردم. انشالله که بتونیم الگوی خوبی برای بچه ها باشیم.
بیقرار
پاسخ
سلام ممنونم که سر زدی خواهش می کنم عزیزم انشاء اله
مامان بردیا
4 فروردین 93 23:05
سلام عزیزم سال نو مبارک براتون سال خوبی ارزومندم وبعدش در مورد پستت خیلی بدلم نشست چون ما واقعا درگیر این مسایل هستیم وواقعا کلافه کننده هست واول از همه بچه های ما خیلی اذیت میشن از این کیسها تو فامیل ما هست واونقدر بردیا رو خودشون حساس کردن که اون طفلی هم دچار مقایسه شده ومنم..............امیدوارم همه ادمها به انسانیت اهمیت بدن نه به ...