آریاآریا، تا این لحظه: 13 سال و 6 ماه و 9 روز سن داره

نوشته های من برای زندگی

کودکان بهتر می بینند

1392/10/19 12:32
نویسنده : بیقرار
625 بازدید
اشتراک گذاری

به نام خدا

امام على علیه السلام : ھر كس در خردسالى بپرسد ، در بزرگ سالى پاسخ مى دھد .

 

پسرکمون به صورت اتفاقی ، جائی ، یکی از عکسهای BATMAN رو دیده در حالیکه نمی دونه این چیه و کیه و اسمش چیه ، میگه:

مامان ! آدم که شاخ نباید داشته باشه ؟

گفتم : بله مامان همین طوره ، آدم که نباید ! شاخ داشته باشه !

و بعد با اکراه از تصویر  گذشت

خودم به شخصه هیچ وقت علاقه ای به کارتون و فیلم های تخیّلی و بزن و بکش و همراه با حرکات و رفتارهای دور از واقعیت نداشتم ، الان هم ندارم، مثلا حتی این فیلمهای کره ای یا چینی که پُره از حرکات رزمی که یهو می بینی از سقف این خونه میپره رو اون خونه و یا خیلی حرکات اغراق آمیز دیگه که واقعیت نداره، یا حتی کارتون زورو !  ، این کارتون ها و فیلم های تخیّلی جدید رو هم کلاً با ذات و فطرت انسان جور در نمیاد هم که اصلاً سبز

از خودمون گذشته ، من همیشه حرفم اینه که حیف این چشمهای قشنگ و پاک و معصوم و مهربون این بچه ها نیست که این تصاویر خشن ِ پر از وحشی گری که کاملاً خلاف روح و روانشونه ببینن !

و آیا این یک جور خیانت بعضی از پدر و مادرها به این امانت های پاک خداوندی نیست ؟

 

داشتیم با هم عکس قطارهای جور وا جور رو می دیدیم

گفت : مامان خدا هوای به این قشنگی رو گذاشته برای نفس کشیدن ، چرا این قطاره داره با دودهاش کثیفش می کنه ؟

گفتم : بله مامان همین طوره ، خدا هوا و آسمون قشنگ رو درست کرده و این قطاره داره کثیفش میکنه

( توی دلم گفتم مثل خیلی خیلی چیزهای خوب و قشنگ دیگه که خدا آفریده برای خیلی کاربردهای متعالی و یا متعالی تری و ما از اونها استفاده های کم ، غیر متعالی و حتی آلوده می کنیم ، مصداقش زیاده از توی وجودمون گرفته تا دور و برمون و کل عالم خلقت و البته از همشون مهمتر سرشت وجودیمون که مثل همین آسمون خدا اون رو پاک و منزّه آفرید و ما اون رو به راحتی با کارهای خرد و درشتمون نه تنها متعالی نکردیم که آلوده کردیم )

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (10)

نرگس مامان طاها و تارا
18 دی 92 13:15
خداي من....كه چقدر اين بچه پاستوريزه و مودب و مهربونه مثل مامانش....
بیقرار
پاسخ
وای نرگسم دیشب اینقدر تو فکرت بودم هی به خودم می گفتم چرا چند وقته یادی از نرگس نکردم واسه همین صبح زود اومدم سراغ وبلاگت مرسی عزیزم
مامان محمدمهدی
18 دی 92 15:28
ای جان چه قشنگ تحلیل کرده بین دود قطار و آلودگی هوا! دوستم خیلی اوقات میبینی پدر و مادر هم رعایت میکنن که مثلا بچه شون فلان فیلم یا فلان کارتون خشن رو نبینه اما بعد تو خونه فامیل این تصاویر جلوی دید بچه مون قرار میگیره و چون تو مثلا قراره مهمان چند ساعته اون خانواده بشی هیچ کاری از دستت برنمیاد و از طرفی اگه بچه ت هم بزرگتر شده باشه باز سخت تر میتونی مانعش بشی، این ضعف رو من تازگی ها کشف کردم
بیقرار
پاسخ
سلام بله این موضوعی که شما میگی برام تازگی نداره چون 80% افراد و خانواده هایی که اطراف ما هستند همین طورن و برای ما هم پیش اومده شاید ما نتونیم صد در صد محیط رو استرلیزه کنیم و قرار هم نیست که اینطور باشه ، حرف من سر پدر و مادر و خونه ای هست که بچه بیشتر ساعات زندگیش رو می گذرونه ، طبیعیه که بچه در محیط خارج از خانه و مهمانی مواردی رو ببینه اما این دلیلی نیست که بتونه توی خونه و به صورت مداوم در اختیارش باشه ، اینکه هر چنــد گاهی ببینه خیلی تفاوت داره با اینکه یه دور ، دو دور و یا صد ها دور هر روز در اختیارش باشه و ببینه و تاثیر بپذیره در مورد زمانی که بزرگتر میشن و تحت تاثیر دوستان قرار می گیرن من نظرم اینه که اگر در این هفت سال اول پدر و مادر بکوشن و برخوردی درستی در مسائل با بچه داشته باشن نیازهای روحی - روانی - عاطفی - هیجانیش رو به شکل صحیح مرتفع کنن ، درباره مسائل اندازه درک و فهم و با منطق به بچه توضیحات لازم رو بدن ، "اگر خدا بخواهد" در هفت سال دوم فرزند حرف شنوی لازم رو از پدر و مادر و قوانین خانه خواهند داشت من فکر می کنم بچه یک سری نیازهایی داره که اگر پدر و مادر در گیر و دار زندگی روزمره و خستگی ها و کارهاشون از اون غافل نشن و با با فعالیت های جذاب نیازهاش رو برطرف کنن خود بچه میل کمتری به وقت گذروندن کنار تلویزیون و دیدن کارتونهای بی سر و ته داره - اینکه فعالیتهاش با خانواده و دوستان همسن طوری طراحی بشه که نیازهاش رو برطرف کنه و ساعات بیکاری کمتری داشته باشه قطعا نیل به این هدف وقت و زحمت و توان و انرژی بیشتری از پدر و مادر می گیره اما این رو هم قبول داریم که بدست آوردن هر چیز با ارزشی تلاش مضاعفی هم نیاز داره طبق فرمایشات معصومین (علیهم السلام) در هفت سال دوم فرزند " بنده فرمانبردار" هست به شرطی که در هفت سال اول پدر و مادر درست عمل کرده باشند اگر ما در سن هفت سالگیشون نتونیم بر موضع خودمون درباره چیزی که صلاح می دانیم و یا نمی دانیم بمونیم و فرزند رو قانع کنیم و اون هم حرف شنوی نداشته باشه و به میل اون رفتار بشه باید با بلاتر رفتن سنشون خودمون رو آماده فاصله گرفتن هر چه بیشترشون از خانواده و حرف نشنوی های بزرگ تر کنیم
مریم مامان آریا
19 دی 92 16:51
وای ماشالله چه فهمیدست پسرمون خیلی بزرگتر از سنش حرف میزنه در مورد کارتون ها هم بالاخره بچه ها تو این فضا قرار میگیرن مثلا اریا مهد میرفت یه روز یه لباس براش گرفتم همین که دیده میگه روش عکس بن تنه نمی دونم از کجا اینو شناخته و کی بهش گفته حتما تو مهد از بچه ها یاد گرفته دیگه
بیقرار
پاسخ
سلام خوبی عزیزم ؟ بله البته که در محیط بیرون چیزهایی می بینن و می شنون ولی ما می تونیم مسئول خونه خودمون باشیم وبه اون چه فکر می کنیم درسته عمل کنیم نظر کاملم رو برای مامان محمد مهدی جون نوشتم مرسی که بهم سر زدی
مامان بردیا
20 دی 92 19:47
افرین به شما مادر وپسر گل خوشبحالت منم یه روز این چیزا ایده هام بود اما متاسفانه ما هم نذاریم ببینن جای دیگه از یه بچه بزرگتر یا یه خونه دیگه میبینه ودید والان جزءشخصیتهای مورد تظرش شده اما بهت تبریک میگم بخاطر اینکهمادر خوبی هستیقربون دل کوچولوش برم عزیزم این کثیف کردن قطار بخشی از کثیفیهایی که توسط بشر 2پا رو زمین انجام میشه
بیقرار
پاسخ
سلام عزیزم ممنونم که سر زدی باور کنید اطراف ما هم پره از همین محیط هایی که گفتید اما به نظرم میشه کنترل کرد توی مهد که براشون کارتون نمی ذارن ؟ می ذارن ؟ من خبر ندارم چون آریا رو مهد نمی ذارم خونه اقوام و فامیل هم بچه بدون شما که نمی ره شما می تونید رفت و آمد رو کنترل و محدود کنید، بچه همسن بچه های ما ساعات طولانی رو بدون ما خونه اقوام نمی مونن و البته نباید بمونن
عقیق
21 دی 92 7:09
مطلبی که نوشتی دغدغه این روزای خیلی از مادر و پدراست و واقعا کنترل کردنش خیلی سخته مخصوصا زمانیکه بچه بیرون از خونه مثلا خونه اقوام و دوستان یا مهد کودک و مدرسه و در و دیوار مغازه ها چیزایی میبینه و میشنوه که هم بر خلاف حرف پدر و مادره و هم براش جذابیت داره و ذات کنجکاو و هیجان طلب بچه ها و مخصوصا پسربچه ها رو به سمت خودش میکشونه.اینجاست که احساس میکنی روز از نو و روزی از نو،دوباره باید همه چیو از اول شروع کنی...البته به نظر من مقاومت جواب میده و صدالبته قبل از اون کمک گرفتن از خدا و توکل کردن به خودش عزیزم شما با افتخار لینک شدی،شمام اگه دوست داشتین ما رو بلینکید.
بیقرار
پاسخ
بله قبول دارم سخته اما باید بپذیریم که هر روز ممکنه چیزهای جذاب تری بیاد که واقعا هم مناسب نباشه ولی بچه توان این تشخیص رو نداره و اینجا اگر پدر و مادر نخوان نقش کلیدی خودشون رو درست ایفا کنن پس بود و نبودشون چه فایده ای داره اگر قرار باشه بچه خودش مصلحت خودش رو در امور تشخیص بده و رفتار و عمل کنه به نظرم ما باید سختی بکشیم و اینها رو در هر زمانه ای با هر میزان زشتی ها، قشنگ بار بیاریم و ارزش ها و ضد ارزش ها رو بهشون آموزش بدیم این توفیق رو از خدا می طلبم و برای همه پدر و مادرها آرزو می کنم
مامان آوینا
21 دی 92 9:12
آفرین به آریا و مریم جون باهات موافقم تو کار خودت رو درست انجام میدی و محیط و مهمونی و.... نمی تونی اونقدری تاثیر گذار باشه و دیدن گاه و بیگاهش هم هیچ اشکالی نداره مهم اینه که عادتهای ما همش پر اشتباه نباشه وگرنه بقیه اش میشه تجربیاتی که لازمه زندگی هست
بیقرار
پاسخ
خدا رو شکر یکی واقعا حرف من رو فهیمد دقیقا همین طوره که می گی
مامان روشا
21 دی 92 12:30
سلام بانو کلی مارو با حرف های قشنگتون مشعوف کردید ها دستتون درد نکنه خدا شما دوستان گل رو از من نگیره این که میگن فطرت بچه ها خداییه همینه دیگه ای کاش بتونیم همین طور خدایی نگه داریم
بیقرار
پاسخ
سلام خوبی ؟ صبحی رفتم دیدم ای داد چقدررر واست نوشتم خودم خبر نداشتم - خواهش می کنم امیدوارم کمکی کرده باشم
مامان جوجه طلا
21 دی 92 21:18
مریم جون واقعا مامان های خوب و فهمیده ای مثل تو این زمونه خیلی نگران بچشون هستن ولی متاسفانه براشون پیش میاد. مشالله به این پسر باهوش
بیقرار
پاسخ
سلام ممنونم که اومدی - کار ما اینه که درست انجام وظیفه کنیم باقیش با خداست هر چه خدا خواهد
مرجان.
22 دی 92 11:03
به این میگن یک کودک آیت مدار! خیلی خوبه که آریا میونه خوبی با کارتن و تلوزیون نداره. برای بچه های علاقه مند به تی وی مدیریت کردن برنامه ها خیلی سخت میشه. من همیشه بابت آشنا کردن زود هنگام علی با تی وی فقط و فقط برای غذا خوراندن بهش پشیمونم.
بیقرار
پاسخ
سلام ، خوبی؟ آیت مدار ، امیدوارم اینطور باشه هر چند من با این کلمه نا آشنا بودم اما نگاه که می اندازم می بینم ناخوداگاه کارهایی انجام دادیم که به نزدیک شدنش به این مسئله آیت مداری کمک کرده بله خدا رو شکر من از همون اول تولد آریا به تلویزیون حساس بودم و دوست نداشتم بچه وقتش رو پای تی وی بگذرونه تا یک و نیم سالگی که اصلا و این مستلزم این بود که خودم و همسرم هم از قید تلویزیون بگذریم و حتی اخبار رو هم نمی دیدیم و تلویزیون زمانی روشن میشد که آریا خواب بود بعد از اون تا الان که خدمت شما هستم هم تلویزیون معمولا روشن نمیشه چون من و همسرم کلا قید تلویزیون رو زدیم و اخبار رو منابع دیگه میگیریم بیشتر ساعاتمون رو با بازی کردن با آریا و یا رسیدگی به کارهای خانه پر می کردیم و این برنامه فعلا تا بزرگتر شدن آریا ادامه داره اگر هم در این مدت برای صرف ناهار و یا شام تلویزیون دیده همه برنامه های مدیریت شده و تحت نظارت بوده - البته الان هم برای ناهار و شام تلویزیون روشن می شه و خودش تایم تحمل تی وی دیدنش بیشتر از صرف همون ناهار یا شام نیست و بعد از اتمام بلند میشه و خاموش می کنه و میره تا انشاء اله وقتی یه سن 7 سالگی رسید تا اندازه ای خودش خوب و بد رو تشخیص بده و البته علاقه مندیها هم تا اندازه ای شکل میگیره طبیعتا بچه ای که از ابتدا با یه سری کارتون میونه خوبی نداشته به یک باره از این رو به اون رو نمیشه و اگر احیاناً موقتی هم جذب شد اگر برنامه مشکلی نداشته باشه که هیچ وگرنه انشاء اله حرف شنوی لازم رو داشته باشه و اطاعت کنه از پدر و مادرش اما با همه این مسائل به نظرم ماهی هر وقت از آب گرفته بشه تازه است الان و توی این سن یه چیزهایی اصلاح بشه آسونتره تا چند سال دیگه شما هم می تونید خیلی جدی قوانینی رو برای دیدن تلویزیون تعیین کنید ولی به شرطی که اگر از تی وی محدود میشه برای فقط یکی دو ساعت در روز حتما دنبال جایگزین مناسب و نشاط آور و تامین کننده نیازهاش باشید موفق و پیروز باشی خواهر گلم
مرجان
23 دی 92 11:39
خواستم بگم که تلوزیون دیدن تو خونه ما هم قانون داره در روز دو تا نیم ساعت یا 45 دقیقه...اون هم برنامه های منتخب. ولی مشکل اینجاست که پایبندی به قانون مستلزم سخت گیری و سخت گیری دایم، اعتراض و غر و... به همراه داره وگرنه ما روی خط قرمزهامون ایستاده ایم. منظورم این بود که ککاش اصلا با تی وی آشناش نمیکردم!
بیقرار
پاسخ
بله البته من قبل از اینکه شما این رو بگین با توجه به شناختی که ازتون پیدا کردم متوجه شدم که در منزل شما هم همین طوره اگر ناخواسته جسارتی کردم ببخشید تلویزیون الان شده یکی از اعضای خانواده در خانواده های مختلف پذیرش این تلویزیون کم و زیاد داره در پاره ای خانواده ها شده اصلی ترین عضو خانواده کاری ندارم ولی خوب شما هم کار چندان اشتباهی نکردی چون نمیشه که به طور کل از تلویزیون دورشون کرد و یا اصلا باهاشون آشنا نکرد به نظرم شما کارت درست بوده و استفاده به جا داشتی